آموزش متاورس

۵ نکته مهم درباره تکنولوژی متاورس که حتما باید بدانید!

این روزها با تغییر نام شرکت «فیس بوک» (Facebook) به «متا» (Meta) و تمرکز روی «متاورس» (Metaverse) شرکت‌های دیگری مثل «مایکروسافت» (Microsoft) هم به شروع فعالیت خود در این حوزه علاقه نشان داده‌اند.

ایده‌ی شرکت متا از متاورس این است که در آینده فعالیت‌هایی مانند آموزش، کار و روابط اجتماعی به صورت یکجا در یک دنیای مجازی صورت خواهد گرفت. در حالی که مایکروسافت فعلاً بیشتر روی دفاتر اداری و کاری مجازی تمرکز دارد.

با خواندن این اخبار سوالی که پیش می‌آید این است که اصلاً متاورس یعنی چه و تا چه حد باید حرف‌های چنین شرکت‌هایی را باور کنیم؟

ایده‌ی اصلی پروژه متاورس ایده‌ی جدیدی نیست و در حقیقت برای اولین بار در سال ۱۹۹۲ میلادی آقای «نیل استفنسون» (Neal Stephenson) در رمان علمی تخیلی «سقوط برف» (Snow Crash) از این واژه استفاده کرد.

در این رمان متاورس به یک دنیای مجازی اشاره داشت که در آن هر کس می‌توانست با انتخاب یک شخصیت مجازی یا آواتار (Avatar) وارد این دنیا شده و در آن به گشت ‌و گذار بپردازد، با دیگر افراد ارتباط داشته باشد و یک زندگی جدید را تجربه کند.

درست مانند هر فناوری آینده‌نگرانه‌ای که هنوز به طور رسمی وجود خارجی ندارد، در مورد متاورس هم شاهد تعاریف مختلفی از جانب افراد و متخصصان این حوزه هستیم.

با این حال اگر واژه‌ی متاورس واژه‌ی بیگانه‌ای برای شما محسوب می‌شود با دانستن چند نکته‌ی مهم که در ادامه قصد داریم در مورد آن‌ها صحبت کنیم، می‌توانید درک بهتری از این ایده داشته باشید. لطفاً تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید تا ۵ نکته‌ی مهم درباره‌ی متاورس را برای شما شرح دهیم.

البته برای درک بهتر تکنولوژی نوین متاورس می‌توانید ابتدا مقاله متاورس (Metaverse) چیست؟ را مطالعه کنید.

 

ایجاد یک دنیای مجازی

مهم‌ترین ویژگی متاورس، ایجاد یک دنیای مجازی است که کاربران در آن زندگی می‌کنند.

شاید بتوان گفت مهم‌ترین و بزرگترین ویژگی متاورس مجازی بودن آن است. به عبارت دیگر متاورس یک دنیای مجازی است که می‌توانید به کمک یک رایانه، کنسول بازی، موبایل یا هر دستگاه دیگری وارد آن شده و از فضای سه ‌بعدی لذت ببرید.

در حقیقت ایده‌ی اصلی متاورس در این است که با به کارگیری فناوری‌های مختلف شما را از دنیای واقعی جدا کرده و وارد یک دنیای مجازی جدید و باورپذیر می‌کند.

 

تجهیزات مورد نیاز

برای استفاده‌ی بهینه از متاورس به دستگاه‌ها و فناوری‌های مختلفی مثل عینک‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده نیاز خواهد داشت.

برای هرچه باورپذیرتر شدن دنیای متاورس مجبور خواهید بود از عینک‌های «واقعیت مجازی» (Virtual Reality) یا به اختصار VR استفاده کنید.

این عینک‌ها همان عینک‌هایی هستند که احتمالاً در وب‌گردی‌های خود با آن مواجه شده‌ و دیده‌اید که چگونه افراد مختلف با قراردادن آن‌ها روی صورتشان وارد بازی‌های ویدیویی مخصوص می‌شوند.

تفاوتی که انجام بازی‌های واقعیت مجازی با بازی‌های معمولی دارند در این است که در بازی‌های واقعیت مجازی انگار خودتان در نقش شخصیت اصلی ظاهر می‌شوید و دنیای جدید را از دید او مشاهده می‌کنید.

در چنین بازی‌هایی با حرکت سر، دست‌ها و بدن شما اعضای شخصیت داخل بازی هم حرکت می‌کند و برای همین همه ‌چیز عین واقعیت به نظر می‌رسد.

برای ورود به متاورس هم به چنین دستگاه‌های واقعیت مجازی نیاز خواهد بود. علاوه بر این از عینک‌های «واقعیت افزوده» (Augmented Reality) یا به اختصار AR هم در متاورس استفاده خواهد شد.

تفاوت عینک‌های واقعیت افزوده با عینک‌های واقعیت مجازی در این است که با استفاده از واقعیت افزوده شما از دنیای واقعی خارج نمی‌شوید.

در عوض المان‌های مجازی با دنیای واقعی ترکیب می‌شوند و شما می‌توانید اطلاعات مختلف را روی هوا ببینید. در حالی که در واقعیت مجازی به طور کامل از دنیای واقعی خارج و وارد یک دنیای مجازی می‌شوید.

 

روابط اجتماعی

در متاورس افراد دیگری هم وجود خواهند داشت که می‌توان با آن‌ها روابط اجتماعی برقرار کرد.

متاورس محیطی اجتماعی است. این یعنی به جز شما افراد دیگری هم در همان محیط مجازی وجود خواهند داشت که هرکدام شخصیت‌های دلخواه خود را دارند.

برخی از این شخصیت‌ها می‌توانند ربات‌های اطلاعاتی باشند که می‌توانید با آن‌ها معاشرت کرده و اطلاعات زیادی از آن‌ها بگیرید. در متاورس شما خواهید توانست با دوستان خود به گردش رفته و فعالیت‌های اجتماعی مختلفی را انجام دهید.

برای مثال ممکن است خواننده‌ی محبوب‌تان در گوشه‌ای از متاورس مشغول برگزاری کنسرت مجازی باشد که در این صورت می‌توانید با تهیه‌ی بلیط در آن شرکت کنید.

اینگونه تعاملات اجتماعی در متاورس بسیار بهتر و کاراتر از تماس‌های صوتی یا ویدیویی فعلی خواهند بود. به عنوان مثال فرض کنید در متاورس چندین نفر کنار هم جمع شده‌اند و مشغول مکالمه هستند.

کسی که صحبت می‌کند می‌تواند به طرف مقابلش نگاه کند، یا با اشاره‌ی دست و عکس‌العمل‌های مختلف منظور خود را بهتر برساند.

از آنجایی که در متاورس هر کاربر با یک آواتار یا شخصیت مجازی شناخته خواهد شد، چنین گفتگوهایی دقیقاً مانند دیدارهای واقعی و رودررو هستند.

 

ساختار پایدار و ماندگار دنیا مجازی

دنیای متاورس پایدار و باثبات خواهد بود. بدین صورت که با هر خروج و ورود دوباره حالت فعلی حفظ می‌شود.

متاورس دنیایی ماندگار و یکپارچه خواهد بود. به عبارت دیگر این دنیای مجازی هر زمان که قصد ورود به آن را داشته باشید در دسترس خواهد بود.

مهم‌تر از همه اینکه هرگونه تغییری که در فضای متاورس صورت بگیرد ثبت می‌شود و دفعه‌ی بعدی عیناً شبیه همان خواهد بود.

در حقیقت متاورس همیشه جریان خواهد داشت و تغییرات اعمال شده در آن توسط شما یا هر شخص دیگر از بین نخواهند رفت.

برای مثال اگر قطعه زمینی را در متاورس بخرید آن قطعه زمین تا آخر متعلق به شما است مگر اینکه خودتان بخواهید مالکیت آن را به شخص دیگری واگذار کنید.

شهرهای مجازی در متاورس پویایی و حیات خود را مدیون کاربران و ساخته‌های آن‌ها هستند. همانطور که امروزه  کاربران عادی محتوای شبکه‌های اجتماعی را تولید می‌کنند.

 

ارتباط با دنیای واقعی

ممکن است کارهایی که در دنیای مجازی انجام می‌دهیم روی دنیای واقعی هم تاثیر بگذارند.

هنوز تعاریف متعددی برای متاورس وجود دارد و نکات مبهم پیرامون آن‌ها هم کم نیستند. از همین رو برخی معتقدند در متاورس، اتفاقاتی که در دنیای مجازی رخ می‌دهد ممکن است روی دنیای واقعی هم تاثیرگذار باشند.

برای مثال ممکن است برای کنترل یک پهباد واقعی وارد متاورس شوید و با کنترل کردن یک پهباد مجازی در آنجا، پهباد واقعی هم به حرکت دربیاید.

 

در متاورس چه کارهایی می‌توان انجام داد؟

در متاورس فعالیت‌های مختلفی را می‌توان انجام داد از جمله گشت ‌و گذار در دنیاهای مجازی و ارتباط با دیگر افراد.

به احتمال زیاد شرکت‌های مختلف نگرش‌های متفاوتی نسبت به متاورس خواهند داشت و متاورس یکی از آن‌ها ممکن است با متاورس شرکت دیگر تفاوت داشته باشد.

با این حال درست مانند اینترنت فعلی همه‌ی آن‌ها به یکدیگر مرتبط خواهند بود و می‌توانیم از یک متاورس به متاورس دیگر نقل مکان کنیم.

مسئله‌ی دیگر این است که برخی از ویژگی‌ها و امکانات متاورس نسبت به بقیه عملی‌تر و کاربردی‌تر خواهند بود. به عنوان مثال متاورس‌هایی که با تمرکز روی بازی‌های ویدیویی ساخته شوند، راحت‌تر مورد استقبال عموم قرار خواهند گرفت.

دلیل آن هم کاملاً مشخص است زیرا به جرات می‌توان ادعا کرد که هر فردی در طول زندگی خود برای یکبار هم که شده بازی‌های ویدیویی انجام داده یا آن‌ها را از نزدیک دیده است.

علاوه بر این امکان داشتن روابط اجتماعی و دیدار با دیگران به صورت رو در رو به شکلی که احساس کنید واقعاً در کنار فرد دیگری هستید، یکی دیگر از کاربردهای ملموس متاورس خواهد بود. بنابراین هر متاورسی که بر این پایه‌ و اساس ساخته شود احتمال موفقیت بیشتری خواهد داشت.

در مورد متاورسی که شرکت متا از آن حرف زده هنوز اطلاعات کاملی در دسترس نداریم. با این حال در ویدیوی معرفی تغییر برند فیس بوک به متا شاهد بودیم که متاورس این شرکت چندین ایده و نوآوری جدید را با هم ترکیب کرده است.

در متاورس شرکت متا شما خواهید توانست به شکل یک هولوگرام در جلسه‌ی اداری شرکت خود ظاهر شوید یا با دوست خود که در آن سر دنیا زندگی می‌کند، شطرنج بازی کنید. این شطرنج به صورت مجازی ولی درون محیط واقعی شما و دوستتان قابل مشاهده است.

دیدگاه شرکت متا از متاورس به شکلی است که می‌خواهد رابط نسل بعدی ما به اینترنت باشد. اما اینکه این متاورس تا چه حد بتواند جایگزین اینترنت فعلی شود و اینکه اصلاً توانایی ارائه‌ی همه‌ی امکانات اینترنت فعلی در قالب متاورس، دنیاهای سه ‌بعدی و عینک‌های واقعیت مجازی داشته باشد یا خیر هنوز مشخص نیست.

به هر حال چنین عینک‌هایی با اینکه در طول سالیان گذشته توسط شرکت‌های مختلف و بیشتر با هدف انجام بازی‌های ویدیویی به بازار عرضه شده‌اند، هنوز هم جزء فناوری‌های نو شناخته می‌شوند و به دلایل متعددی مثل قیمت بالا مورد استقبال عموم مردم قرار نگرفته‌اند.

 

سخن پایانی

چشم‌اندازی که آقای استفنسون در رمان سقوط برف خود از متاورس داشت، چشم‌انداز هیجان‌انگیزی است که خطرات و ریسک‌های منحصر به فردی را نیز به همراه دارد. از اعتیاد به زندگی در یک دنیای مجازی گرفته تا فعالیت‌های مجرمانه و مسائل سیاسی همگی جزء این خطرات هستند.

نکته‌ی جالب توجه این است که دنیای سقوط برف بیشتر توسط شرکت‌های خصوصی بزرگ اداره می‌شد و دولت‌ها در آن نقش ثانویه داشتند.

برای همین و با توجه به اینکه در زمان حاضر کشمکش شدیدی بین دولت‌ها و شرکت‌ فناوری‌های بزرگ در سرتاسر جهان و به خاطر حفظ حریم ‌خصوصی، آزادی بیان و خطرات موجود در اینترنت، این ما هستیم که باید انتخاب کنیم در چه متاورسی می‌خواهیم آینده‌ی خود را بگذرانیم و مهم‌تر از همه اینکه بهتر است چه شرکتی سازنده‌ و مدیر تکنولوژی متاورس باشد.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس اگر به بازارهای مالی علاقه دارید و نمی‌دانید از کجا باید شروع کنید به منظور گرفتن مشاوره تخصصی از کارشناسان ما،‌ اطلاعات زیر را کامل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

‫۵ دیدگاه ها

  1. سلام عرض ادب با تشکر از مقاله مفیدتون میشه راهنمایی کنید که چگونه وارد دنیای متاورس شویم یه نقشه مسیر که گام به گام پیش بره و همه چیز رو از صفر آموزش بده واقعا خسته شدم از اینکه همش تلاش کردم و موفق نشدم

    1. سلام سپیده عزیز
      دنیای متاورس واقعا دنیای بزرگیه که هنوز هم کامل بین مردم جا نیفتاده
      طبیعیه که سوالات زیادی در موردش دارید. همه هنوز خیلی سوالات در مورد این موضوع دارن
      نگران نباشید و فقط سعی کنید مقالات و ویدئو‌ها و کتاب‌های مرتبط رو مطالعه کنید و پیگیر باشید
      موفق باشید

  2. سلام و ممنون از مقاله کاملتون، من واقعا به متاورس علاقه مند شدم و اخیرا هم یه مطلبی درباره ورود به متاورس از مجله اقتصاد ژورنال خونده بودم، نوشته بود که متاورس خیلی ساله که وجود داره ولی به تازگی توجه مردم بهش جلب شده.
    خواستم بدونم حدودا چندساله که این فناوری وارد دنیا شده؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا