دوره منتور شیپ
آموزش اتریومآموزش سرمایه‌گذاری و ترید

چگونه از اتریوم استفاده کنیم؟ کاربردهای اصلی اتریوم

«اتریوم» (Ethereum) یک پلتفرم قرارداد هوشمند غیرمتمرکز است که دومین ارز دیجیتال بزرگ دنیا محسوب می‌شود. اگرچه اتریوم امکاناتی عرضه می‌کند که می‌توان هر چیزی، از سیستم‌های پیگیری زنجیره‌ تامین گرفته تا صرافی‌های غیرمتمرکز و بازارهای هنری دیجیتال را از طریق آن ساخت، در حال حاضر محبوب‌ترین کاربرد آن «امور مالی غیرمتمرکز» یا دیفای (DeFi) است. در این مطلب ویژگی‌ها، امکانات، چگونگی استفاده از اتریوم و کیف پول‌های آن معرفی می‌شود.

کاربردهای اصلی اتریوم

اصلی‌ترین کاربردهای ارز دیجیتال اتریوم شامل اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (dApps)، قراردادهای هوشمند (Smart contracts) پیچیده و استفاده از توکن (Token) آن می‌شود.

اتریوم برای این ساخته شد که بعضی از کمبودهای بیت کوین را برطرف کند. بیت کوین اگرچه برای ذخیره‌ ارزش مالی گزینه‌ای عالی است (امن‌ترین ارز دیجیتال جهان است)، استفاده از آن برای کاربرد توسعه‌ اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز و یا قراردادهای هوشمند با سختی و پیچیدگی زیادی همراه است. در حالی که بیت کوین برای جایگزینی پول توسعه یافته است، اتریوم به‌عنوان بستری برای توسعه‌ امور مالی غیرمتمرکز ایجاد شده است.

اتریوم سطح بالایی از امکانات در اختیار توسعه‌دهندگان می‌گذارد که از طریق آن می‌توانند محصولات زیر را ایجاد کنند:

  • اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (dApps)
  • قراردادهای هوشمند (Smart contracts) پیچیده
  • توکن (Token)

از آنجا که اتریوم غیرمتمرکز است، تمام افراد می‌توانند از آن برای ساخت و عرضه‌ هر آنچه که بخواهند استفاده کنند.

 

مزایای اتریوم

از مزایای رمز ارز اتریوم می‌توان به غیرمتمرکز بودن، جامعه کاربران، سازگاری و بسیاری موارد دیگر نام برد که باعث محبوبیت روز‌افزون این کریپتوکارنسی شده است.

اتریوم مجموعه‌ای از ویژگی‌های مثبت دارد که باعث تمایز آن از پلتفرم‌های قرارداد هوشمند دیگر می‌شود. در ادامه برخی از مهم‌ترین این مزایا معرفی می‌شود:

  • غیرمتمرکز بودن: اتریوم بعد از بیت کوین دومین ارز دیجیتال غیرمتمرکز در جهان است. اگر چه افراد و سازمان‌های خاصی مثل «ویتالیک بوترین» (Vitalik Buterin) و «کانسن‌سیس» (ConsenSys) وجود دارند که تاثیر زیادی روی این پروژه دارند، هیچ مقام متمرکزی در شبکه‌ اتریوم نقش تعیین‌کننده ندارد. این در حالی است که پلتفرم‌های قرارداد هوشمند دیگری مثل «نئو» (NEO) یا «ترون» (Tron) نیز وجود دارد که متمرکز هستند و توسط یک سازمان مدیریت می‌شوند.
  • جامعه کاربران: اتریوم بزرگ‌ترین جامعه‌ کاربران در جهان را دارد که حتی از بیت‌ کوین نیز بزرگ‌تر است. این موضوع یکی از مزایای عمده‌ اتریوم نسبت به پروتکل‌های دیگر محسوب می‌شود. ارزهای دیجیتال مبتنی بر بلاک‌چین هنوز یک تکنولوژی جدید محسوب می‌شوند و کلی کار مانده تا ارزهای دیجیتال برای تمام افراد کاربردی شوند. اتریوم با داشتن این تعداد توسعه‌دهنده می‌تواند اولین پروژه‌ای باشد که با نیازهای این بازار هماهنگ می‌شود.
  • سازگاری: اپلیکیشن‌هایی که روی اتریوم توسعه داده می‌شوند، بلافاصله پس از آن می‌توانند به صدها پروتکل دیگر که از قبل وجود داشته‌اند متصل شوند. در جامعه‌ کاربران اتریوم، این موضوع تحت عنوان «لگوهای پولی» (money legos) شناخته می‌شود. اخیرا محصولات مالی محبوبی ایجاد شده‌اند که ظرف فقط چند هفته روی اتریوم توسعه یافته و عرضه شده‌اند. این اتفاق تنها با استفاده از زیرساخت موجود اتریوم ممکن است، چرا که توسعه‌دهندگان دیگر مجبور نیستند همه‌چیز را از اول شروع کنند.

 

مهم‌ترین کاربردهای اتریوم

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، اتریوم پلتفرمی به کاربران عرضه می‌کند که از طریق آن می‌توانند تقریبا هر چیزی که می‌خواهند را ایجاد کنند. در ادامه بعضی از مهم‌ترین کاربردهای اتریوم معرفی می‌شود:

  • امور مالی غیرمتمرکز (دی‌فای): یکی از کاربردهای اصلی اتریوم امکان ایجاد اپلیکیشن‌های مالی غیرمتمرکز است، که اغلب به اختصار به آن «دی‌فای» (Decentralized Finance) گفته می‌شود. این شامل مجموعه‌ای از امکانات مثل وام‌های مبتنی بر قرارداد هوشمند، استخراج استیبل‌کوین‌ها و صرافی‌های غیرمتمرکز می‌شود. یکی از پروژه‌های قابل توجه در این زمینه «میکردائو» (MakerDao) است، که با استفاده از قراردادهای هوشمند می‌تواند یک استیبل‌‌کوین (DAI) ایجاد کند که اتر پشتیبان آن بوده و قیمت آن همیشه ۱ دلار است.
  • توکنی کردن دارایی‌ها: بسیاری از کارشناسان انتظار دارند بازار توکن‌های سهام یک فرصت چند تریلیارد دلاری باشد، و اتریوم می‌تواند یکی از پلتفرم‌های تأثیرگذار در این انتقال باشد. توکن‌های سهام در اصل یک نسخه‌ مبتنی بر بلاک‌چین از دارایی‌های واقعی مثل سهام، فلزات گران‌بها، املاک، و امثال این هستند. با توکنی کردن این دارایی‌ها روی یک بلاک‌چین، صادرکنندگان می‌توانند آن‌ها را به شکل ساده‌تری از کاغذ منتقل کرده و عرضه کنند.

یکی از پروژه‌هایی که توکنی کردن دارایی‌ها با استفاده از اتریوم را به مرحله‌ای جدی رسانده است یک استارت‌آپ بلاک‌ چین است به نام «پولی‌مت» (PolyMath)، که بعد از تأمین مالی ۵۹ میلیون دلاری در یک عرضه‌ اولیه کوین، در حال حاضر مشغول ساخت اولین پلتفرم توکنی کردن دارایی‌های واقعی روی بلاک‌چین اتریوم است.

  • اپلیکیشن‌های سلامتی: یکی از کاربردهای بسیار مهم اتریوم استفاده در خدمات و اپلیکیشن‌های سلامتی است. همان طور که می‌دانید بلاک ‌چین نوعی پایگاه داده است که امکان دستکاری یا مغایرت ردیف‌ها در آن وجود ندارد. از این امکان در اپلیکیشن‌های سلامتی برای نگهداری اطلاعات بیماران و به‌روز‌رسانی آن‌ها روی بلاک‌چین استفاده می‌شود. استفاده از اتریوم برای اپلیکیشن‌های سلامتی به همین‌جا ختم نمی‌شود.

در سال‌های گذشته انواع دستگاه‌های الکترونیک پوشیدنی عرضه شده‌اند که امکان بررسی سلامتی کاربر را دارند. در حال حاضر بسیاری از اپلیکیشن‌های مناسب این دستگاه‌ها برای قرارگیری روی پلتفرم اتریوم توسعه داده می‌شود.

  • رای‌گیری: عدم امکان دستکاری اطلاعات روی بلاک ‌چین باعث می‌شود این تکنولوژی گزینه‌ بسیار مناسبی برای ثبت اطلاعات حساس مثل رأی افراد باشد. این کار باعث می‌شود امکان هرگونه تقلب و دستکاری در نتایج انتخابات از نظر فنی غیرممکن شود. از آنجا که هیچ فردی کنترل و نظارتی روی شبکه‌ اتریوم ندارد و هر تغییری در آن به‌صورت عمومی ثبت و دیده می‌شود، می‌توان گفت راه‌کاری بسیار امن برای رأی‌گیری عرضه می‌کند.
  • عرضه اولیه کوین: «عرضه اولیه کوین» (ICOs) یک روش تأمین مالی است که استارت‌آپ‌ها در مراحل اولیه با صدور «توکن» و فروش آن‌ها در صرافی‌ها در مقابل اتر آن را انجام می‌دهند. این توکن‌ها معمولاً کاربردی در اپلیکیشنی دارند که استارت‌آپ مشغول ساختن آن است و افراد برای استفاده در این اپلیکیشن‌ها، آن‌ها را خریداری می‌کنند. یکی از موفق‌ترین عرضه اولیه کوین‌های اتریوم، عرضه توکن «بانکور» (Bancor) یا BNT بوده است که در آن ظرف سه ساعت حدود ۱۵۳ میلیون دلار تأمین مالی صورت گرفت.

 

کیف پول‌های اتریوم

برای استفاده از اتریوم و نگهداری و مدیریت آن لازم است کیف پول ارز دیجیتال مخصوص آن را داشته باشید. از آنجا که اتریوم بعد از بیت کوین بزرگ‌ترین ارز دیجیتال در جهان محسوب می‌شود، بیشتر کیف پول‌های ارز دیجیتال از آن پشتیبانی می‌کنند. در ادامه بعضی از بهترین کیف پول‌های اتریوم معرفی می‌شود.

 

ترزور وان

«ترزور» (Trezor) قدیمی‌ترین کیف پول سخت افزاری بیت کوین است. این کیف پول محصول شرکت «ساتوشی‌لبز» (SatoshiLabs) است و رابط کاربری سرراستی دارد. از نظر امنیتی، این کیف پول کاملاً امن است و پین کد آن هرگز از کیف پول خارج نمی‌شود. این یعنی حتی اگر آن را به کامپیوتر افراد دیگر متصل کنید نیز خطری حساب شما را تهدید نمی‌کند. ترزور با انواع سیستم‌ عامل‌های دسکتاپ مثل مک، ویندوز و لینوکس سازگار است.

 

متاماسک

«متاماسک» (Metamask) یکی از گزینه‌هایی است که به‌خصوص برای توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز کارایی زیادی دارد. این نرم‌افزار را می‌توانید به‌صورت یک افزونه‌ کروم دریافت و نصب کنید. به این ترتیب کیف پول شما از طریق مرورگر قابل دسترسی می‌شود و اگر توسعه‌دهنده باشید، به کمک آن می‌توانید با شبکه‌های تست اتریوم تعامل برقرار کنید.

 

لجر نانو اس

بدون تردید محبوب‌ترین کیف پول سخت افزاری دنیا، یعنی «لجر نانو اس» (Ledger Nano S) نیز ارزش قرارگیری در این فهرست را دارد. دلیل اصلی محبوبیت کیف پول‌های سخت‌افزاری امنیت بسیار بالایی است که ارائه می‌کنند. کلیدهای خصوصی در این کیف پول‌ها در فضایی مجزا که هیچ اتصالی به اینترنت ندارد نگهداری می‌شوند. این ویژگی باعث می‌شود با داشتن یک کیف پول سخت‌افزاری، از ریسک حملات اینترنتی در امان باشید.

لجر نانو اس خودش یک سیستم عامل به نام «بولوس» (BOLOS) دارد، که توسعه‌دهندگان آن را در یک چیپ امن قرار داده‌اند. استفاده از این سیستم عامل باعث می‌شود، سطح امنیتی کیف پول لجر بسیار بالا باشد.

 

اکسودوس

اگر تا به حال از هیچ کیف پول اتریومی استفاده نکرده‌اید، «اکسودوس» (Exodus) گزینه مناسبی برای شما محسوب می‌شود. این کیف پول به نسبت جدید است و ویژگی‌هایی دارد که آن را متمایز می‌کنند. اکسودوس با لینوکس، مک و همچنین ویندوز سازگار بوده و نسخه‌های موبایل نیز دارد.

با این کیف پول می‌توانید ارزهای دیجیتال را از داخل کیف پول خود به راحتی معامله کنید. از جمله ویژگی‌های برجسته‌ دیگر اکسودوس امکان سازگاری با پورتفولیوی ترزور است. به کمک این ویژگی می‌توانید کیف پول اکسودوس خود را با کیف پول سخت‌افزاری ترزور هماهنگ کنید.

 

میست

«میست» (Mist) کیف پول رسمی ارز دیجیتال اتریوم است و توسط همان تیم توسعه‌دهنده ایجاد شده است. این کیف پول اگر چه از نظر رسمی بودن کیف پول مهمی محسوب می‌شود، اما به قدری پیچیده است که استفاده از آن به‌خصوص برای مبتدی‌ها توصیه نمی‌شود. همچنین برای نصب این کیف پول لازم است تمام بلاک‌ چین اتریوم را نصب کنید، که بیش از ۱ ترابایت از فضای دستگاه شما را اشغال می‌کند.

 

خرید اتریوم

اتر ارز دیجیتالی است که لازم است کاربران برای استفاده از خدمات اتریوم، از آن استفاده کنند. خرید اتریوم از طریق بیشتر صرافی‌های ارز دیجیتال امکان‌پذیر است. در ادامه بعضی از معتبرترین صرافی‌هایی را معرفی می‌کنیم که می‌توانید از طریق آن‌ها اتریوم بخرید.

 

بایننس

«بایننس» (Binance) محبوب‌ترین صرافی ارز دیجیتال در جهان است و بسیاری از کاربران اتریوم علاقه زیادی به آن دارند. بایننس علاوه بر اتریوم، امکاناتی برای پشتیبانی از عرضه‌ اولیه توکن‌های ERC-20 نیز عرضه می‌کند. بایننس، مجموعه‌ به نسبت گسترده‌ای از خدمات را به شکلی ساده و کاربرپسند عرضه می‌کند.

در بایننس می‌توانید اتریوم و بسیاری از توکن‌های توسعه‌یافته بر روی آن را خریداری کنید. بایننس مجموعه‌ای از روش‌های پرداخت را به کاربران عرضه می‌کند. با دسترسی به یک کارت اعتباری یا پیش‌پرداخت بانکی بین‌المللی می‌توانید به سادگی از بایننس اتریوم خریداری کنید.

توجه داشته باشید که صرافی بایننس اخیرا با کاربران داخل ایران همکاری نمی‌کند و هرگونه تلاش برای استفاده از این صرافی با ریسک‌های همراه است که برعهده خودتان خواهد بود.

 

ایتورو

«ایتورو» (eToro) یک پلتفرم معاملاتی و صرافی ارز دیجیتال محبوب بین‌المللی است. این صرافی اتریوم و بسیاری از ارزهای دیجیتال دیگر را پشتیبانی می‌کند. این صرافی به‌خاطر ارائه‌ خدمات سریع شناخته شده است. کاربران می‌توانند از طریق مجموعه‌ای از گزینه‌های پرداخت به حساب خود در این صرافی پول واریز کنند. رسید بانکی، کارت اعتباری، شبا، نتلر، و پی‌پال از جمله گزینه‌های مورد تأیید این صرافی محسوب می‌شوند.

ایتورو ابزار بسیار جالب و منحصر‌به‌فردی دارد که به مبتدیان در یادگیری معاملات کمک می‌کند. این ویژگی شامل کپی کردن نحوه‌ معاملات کاربران مجرب و حرفه‌ای است. کاربران این صرافی می‌توانند از این ویژگی برای یادگیری نحوه‌ معامله‌ ارزهای دیجیتال توسط کاربران مجرب استفاده کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند با پیروی از کاربران مجرب، سود مناسبی در نوسانات بازار به دست بیاورند.

 

کوین‌بیس

در کشورهای غربی از جمله امریکا، کانادا، اروپا و بریتانیا، «کوین‌بیس» (Coinbase) ساده‌ترین راه خرید اتریوم با یک کارت اعتباری یا پیش‌پرداخت بانکی است. این صرافی ارز دیجیتال از جمله معتبرترین صرافی‌های ارز دیجیتال در جهان است که مورد قانون‌گذاری نیز قرار گرفته است.

این صرافی ارز دیجیتال، رابط کاربری بسیار ساده‌ای دارد که باعث محبوبیت بسیار آن شده است. ثبت نام در این صرافی به‌سرعت انجام می‌شود و کاربر بعد از ثبت نام به سادگی می‌تواند اتریوم و بسیاری از ارزهای دیجیتال دیگر را خریداری کند.

 

کوین‌ماما

«کوین‌ماما» (Coinmama) یکی دیگر از صرافی‌های ارز دیجیتال قدیمی به شمار می‌رود که از سال ۲۰۱۴ مشغول ارائه‌ خدمات بوده است. کاربران از بیشتر کشورهای دنیا می‌توانند با استفاده از رسید بانکی یا کارت اعتباری از این صرافی خدمات دریافت کنند. کوین‌ماما محدودیت‌هایی برای استفاده از کارت اعتباری قائل است، بااین‌حال یکی از سریع‌ترین راه‌ها برای خرید اتریوم را به کاربران عرضه می‌کند.

 

کراکن

«کراکن» (Kraken) یکی از صرافی‌های ارز دیجیتال محبوب جهانی است که اتریوم و بسیاری از ارزهای دیجیتال دیگر را در اختیار کاربران می‌گذارد. این صرافی یکی از صرافی‌هایی است که کارمزدهای به نسبت ارزانی از کاربران دریافت می‌کند.

علاوه بر کارمزد ارزان، کراکن از سطح بالای امنیتی برخوردار است که باعث می‌شود گزینه‌ی بسیار خوبی برای کاربران باشد. کاربران این صرافی علاوه بر امکانات معمول صرافی‌های ارز دیجیتال، می‌توانند از «مارجین» یا «لوریج» (leverage) تا پنج برابر سرمایه‌ خود استفاده کنند.

 

سخن پایانی

اتریوم از جمله ارزهای دیجیتال است که با هدفی متفاوت از بیت کوین توسعه یافته است. این پلتفرم ارز دیجیتال برای این طراحی شده که بستر مناسبی برای اپلیکیشن‌های مالی غیرمتمرکز باشد. بسیاری از کارشناسان معتقدند آینده‌ اقتصاد در همین اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز است که تعریف می‌شود. تا به امروز تعداد قابل توجهی توکن، اپلیکیشن غیرمتمرکز و قرارداد هوشمند با استفاده از اتریوم طراحی شده و توسعه یافته است.

از آنجا که اتریوم بعد از بیت کوین بزرگ‌ترین ارز دیجیتال در جهان است، کیف پول‌های ارز دیجیتال زیادی از آن پشتیبانی می‌کنند که در این مطلب به معرفی آن‌ها پرداختیم. همین نکته در مورد صرافی‌های ارز دیجیتال نیز صادق است و بیشتر صرافی‌های ارز دیجیتال آن را به کاربران خود عرضه می‌کنند. کاربرانی که دستی در کار توسعه‌ اپلیکیشن‌های مالی داشته باشند، می‌توانند با این ارز دیجیتال از خدمات پلتفرم اتریوم بهره برده و سیستم خود را روی بستر بلاک ‌چین آن توسعه دهند.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا