دوره منتور شیپ
آموزش فارکس

حد ضرر و حد سود در فارکس چیست؟ استاپ لاس و تیک پروفیت Forex

یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های سرمایه‌گذاران و معامله‌گران، نوسانات قیمتی در بازار و تصمیم‌گیری صحیح و به‌موقع برای خروج از معاملات یا ادامه آن است. هدف مشترک همه سرمایه‌داران از انجام معامله، کسب سود و منفعت است؛ با این وجود حفظ سرمایه نسبت به کسب سود اولویت دارد و به همین دلیل برای موفقیت در بازارهای مالی علاوه ‌بر انتخاب بازار مناسب باید به ضرر و زیان احتمالی و مدیریت ریسک و سرمایه توجه کافی داشته باشیم.

برای موفقیت در بازارهای مالی علاوه‌بر اینکه باید نحوه معامله در هر بازار را بلد باشید، لازم است تا اصول مدیریت ریسک و سرمایه را نیز یاد بگیرید. با ماه همراه باشید تا در ادامه این مقاله شما را با مفهوم حد سود و حد ضرر آشنا کنیم.

مدیریت سرمایه

«مدیریت سرمایه» (Capital Management) نوعی استراتژی مالی است که تریدرها برای حفظ سرمایه خود در برابر ضرر و زیان‌ها در بازارهای مالی طراحی می‌کنند.

سرمایه‌گذاری و ترید در بازارهای مالی خطر از دست رفتن سرمایه را به همراه دارد؛ از این رو برای بهینه‌سازی معاملات و سرمایه‌گذاری خود بهتر است که اصول مدیریت سرمایه را در نظر بگیرید.

مدیریت سرمایه شامل به‌کارگیری یک استراتژی کوتاه مدت یا بلند مدت برای به دست آوردن سود و جلوگیری از خطر زیان احتمالی است. این اصطلاح اغلب به مدیریت دارایی‌ها در یک سبد سرمایه‌گذاری و معامله آن‌ها برای دستیابی به سود مشخص اشاره دارد. مدیریت سرمایه‌گذاری با نام‌های مدیریت پول، مدیریت پورتفولیو یا مدیریت ثروت نیز شناخته می‌شود.

مدیریت سرمایه (CM) مستلزم این است که یک فرد معامله‌گر نظارت کاملی بر میزان سود و ضرر خود داشته باشد. با این کار نسبت بین سود و ضرر معامله‌گران به تعادل می‌رسد.

از مهم‌ترین اصول برای مدیریت سرمایه می‌توان به هدف‌گذاری، مشخص کردن تحمل ریسک، تخصیص دارایی،‌ ساخت پرتفولیو و گزارش‌گیری و نظارت بر دارایی اشاره کرد.

مدیران سرمایه‌گذاری با در نظر گرفتن عوامل مختلفی مانند نقدینگی، شرایط بازار، پیامدهای مالیاتی و موارد دیگر، توصیه‌های تخصصی در مورد مدیریت سرمایه‌گذاری‌های شما برای حداکثر بازده ارائه می‌کنند. چه یک سرمایه گذار شخصی باشید یا موسسه مالی، مدیریت سرمایه‌گذاری می‌تواند به شما کمک کند از امروز و فردا بیشترین استفاده را ببرید.

علاوه بر این، باید توجه داشته باشید که موفقیت در مدیریت سرمایه‌گذاری با ریسک‌های ذاتی همراه است و همیشه باید قبل از تصمیم‌گیری مالی با یک متخصص مشورت کنید.

 

حد سود (Take Profit)

تیک پرافیت یا حد سود (TP) نقطه‌ای در نمودار قیمت است که معامله‌گر برای محدود کردن سود خود مشخص می‌کند. زمانی که معامله شما به سود مشخص رسید به‌صورت خودکار بسته می‌شود.

قرار دادن حد سود و ضرر برای مدیریت معاملات به‌طور موثر، ضروری است. با این کار شما جلوی از دست رفتن سرمایه خود در معاملات باز را خواهید گرفت. اغلب معامله‌گران از سفارش حد سود و حد ضرر با هم استفاده می‌کنند. اگر روی یک دارایی سفارش لانگ داشته باشید و قیمت آن دارایی تا نقطه سود افزایش یابد، سفارش به طور خودکار اجرا می‌شود و با سود بسته می‌شود. اگر قیمت دارایی ریزش کند نیز دستور توقف ضرر برای به حداقل رساندن زیان در سطحی که با تحمل ریسک شما هماهنگ است، اجرا خواهد شد.

تصور کنید که یک معامله‌گر، پوزیشنی برای خرید یک دارایی باز می‌کند و انتظار دارد که قیمت آن تا ۲۰ درصد افزایش یابد. این معامله‌گر ممکن است یک سفارش برداشت سود ۲۰ درصد بالاتر از قیمت خریداری شده و یک دستور توقف ضرر ۵ درصد کمتر از قیمت خریداری شده، تنظیم کند. این یک نسبت ریسک به پاداش مطلوب ۵:۲۰ ایجاد می‌کند.

 

حد ضرر (Stop Loss)

حد ضرر (SL) نوعی سفارش محدودسازی است برای اینکه از ضرر و زیان در معاملات جلوگیری شود. زمانی که قیمت دارایی با نقطه‌ای که شما به عنوان حد ضرر تعیین کرده‌اید ‌برخورد می‌کند، حد ضرر فعال شده و معامله بسته می‌شود.

فرض کنید که معامله‌گر یک اختیار خرید سهام را خریداری می‌کند و یک دستور توقف ضرر ۵ درصد کمتر از قیمت خرید قرار می‌دهد. پس از آن، قیمت سهام ۵ درصد سقوط می‌کند و باعث برخورد قیمت با توقف ضرر می‌شود، بنابراین سهام با بهترین قیمت موجود فروخته می‌شود. حال اگر این اتفاق نیافتد و معامله‌گر به جای آن سهام را بفروشد و وارد یک موقعیت شورت شود، زمانی که قیمت دارایی به حد تعیین شده برسد، پوزیشن با یک خرید جبرانی بسته خواهد شد.

مزایا و معایب حد ضرر

 

تنظیم سفارشات حد سود و حد ضرر در متاتریدر ۴ و ۵

حد سود (TP) و حد ضرر (SL) از ابزارهای ضروری برای مدیریت ریسک و به حدکثر رساندن سود معاملات است. برای قرار دادن حد سود و حد ضرر در معاملات می‌توانید در نرم‌افزار متاتریدر ۴ و ۵ با چند روش اقدام کنید که در ادامه این بخش، آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

 

تعیین حد سود و ضرر در قسمت تنظیم سفارش

اولین و ساده‌ترین روش برای قرار دادن حد سود و ضرر زمانی‌است که شما قصد باز کردن یک سفارش خرید یا فروش را دارید. با باز شدن پنجره معامله بعد از تعیین اندازه و قیمت، در قسمت stop loss و take profit می‌توانید سطح مورد نظر خود را برای هر یک وارد کنید.

تعیین حد سود و ضرر در قسمت تنظیم سفارش

اما به خاطر داشته باشید که حتی اگر در ابتدای معامله فراموش کردید این نقاط را مشخص کنید، ‌بعد می‌توانید آن‌ها را به سفارش خود اضافه کنید.

 

تعیین حد سود و ضرر از قسمت ترمینال

برای قرار دادن حد سود و ضرر معاملات‌تان می‌توانید از قسمت «ترمینال» نیز اقدام کنید.

تعیین حد سود و ضرر از قسمت ترمینال

بعد از تنظیم سفارش خرید و فروش هر زمان که تصمیم به اضافه‌ کردن حد سود و ضرر گرفتید، با فشردن کلیدهای Ctrl+t یا از ماژول view به صفحه ترمینال دسترسی پیدا خواهید کرد که از طریق گزینه modify order می‌توانید تنظیمات سفارش خود را تغییر دهید.

تعیین حد سود و ضرر از قسمت ترمینال

 

تعیین حد سود و ضرر به روش درگ کردن

راحت‌ترین روش برای تنظیم حد سود و ضرر، drag کردن خط ترید به سمت بالا و پایین است. زمانی که بر روی خط ترید (trade) کلیک کنید و آن را حرکت دهید، گزینه‌های SL/TP برای شما ظاهر می‌شوند که با drag و drop کردن در سطح دلخواه،‌ حد سود و ضرر قابل اضافه کردن هستند.

تعیین حد سود و ضرر به روش درگ کردن

 

اندیکاتور حد سود و ضرر

اندیکاتوری که برای تشخیص حد سود و ضرر مورد استفاده قرار می‌گیرد، بازار را تحلیل و جهت روند را تعیین می‌کند، سپس یک نقطه ورود ایدئال را به شما نشان می‌دهد. نسبت به قیمت خرید یا فروش تعیین شده، این اندیکاتور نقاط خروج (توقف ضرر و برداشت سود) را در اختیار شما می‌گذارد.

این اندیکاتور برای همه معامله‌گران چه تریدرهای بلند مدت و چه کوتاه مدت طراحی شده است. همچنین برای تمام جفت ارزها و بازارهای مالی مناسب است.

به طور کلی، می‌توان گفت زمانی که اندیکاتور در سطح پایین قرار دارد، فرصت خرید سهم بوده و زمانی که اندیکاتور در سطح بالا قرار دارد، فرصت فروش سهم است. به کمک اندیکاتور ATR معامله گران قادر خواهند بود مقادیر مناسب حد ضرر را انتخاب کنند؛ درصورت بالا بودن ATR حد ضرری با درصد بالاتر تعیین کنند.

البته معامله‌گران باید به خاطر داشته باشند که به‌هیچ عنوان از اندیکاتور ATR به تنهایی استفاده نکنند. برای نتیجه‌گیری بهتر باید آن را در کنار سایر ابزارهای معاملاتی، استفاده کرد و تعداد دوره‌ها را در آن کاهش دهند تا سیگنال‌های بیشتری دریافت نمایند.

 

سخن پایانی

حد سود و حد ضرر از ابزارهای مهم در زمان تنظیم معاملات هستند که برای جلوگیری از ضرر و زیان، مورد استفاده قرار می‌گیرند. تریدرها برای اینکه از سرمایه خود در برابر ضرر و از دست رفتن محافظت کنند، در آغاز معاملات‌شان حد سود و ضرر را مشخص می‌کنند.

تعیین حد سود و حد ضرر از طریق پلتفرم‌های معاملاتی امکان‌پذیر است و برخی ابزارهای تکنیکال هستند که به تریدر برای این منظور کمک می‌کنند. در این مقاله سعی کردیم شما را با مفهوم حد سود و حد ضرر آشنا کنیم و نحوه قرار دادن این نقاط هنگام تنظیم سفارشات را توضیح دادیم.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

منبع
indicatorspotraymondjamesinvestopediaemeritus

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا