دوره منتور شیپ
آموزش فارکس

پوزیشن لانگ و شورت در فارکس چیست؟ انواع معاملات Short و Long

در بازار فارکس اصطلاحات زیادی وجود دارند که به‌عنوان یک تریدر برای سرعت بخشیدن به معاملات‌تان حتما لازم است با این اصطلاحات آشنا شوید. بسیاری از این مفاهیم در مقاله «اصطلاحات فارکس» آمده که می‌توانید به آن نگاهی بیاندازید. اما امروز در این مطلب قصد داریم به طور مفصل مفهوم شورت و لانگ در بازار فارکس را برای شما توضیح دهیم.

هر جایی که صحبت از بازارهای فارکس می‌شود حتما دو اصطلاح شورت و لانگ هم مطرح می‌شوند. ساده‌ترین راه برای توضیح پوزیشن «لانگ» هر معامله‌ای است که شما از افزایش ارزش نسبی قیمت دارایی سود کنید و «شورت» هم حالتی است که شما در صورت کاهش ارزش آن از معامله سود کنید. در ادامه بیشتر با این دو مفهوم آشنا خواهید شد.

پوزیشن در بازار فارکس چیست؟

پوزیشن عملی در بازارهای مالی است که تریدر با اقدام به آن، سرمایه خود را در معرض سود یا زیان قرار می‌‌دهد. وقتی یک تریدر اقدام به ورود به بازار می‌کند یک پوزیشن باز می‌کند و با بستن پوزیشن هم از بازار خارج می‌شود.

پوزیشن در بازار فارکس

تریدر فارکس با باز کردن پوزیشن در بازار، خود را در معرض سود و زیان قرار می‌دهد و با بستن پوزیشن از بازار خارج می‌شود. اغلب پوزیشن با مشخص کردن اندازه و جهت تعریف می‌شود. این بدان معناست که پوزیشن شما نسبت به مقدار دارایی و اینکه آیا در حال خرید یا فروش دارایی هستید، می‌تواند متفاوت باشد.

دو نوع پوزیشن اصلی وجود دارد؛ پوزیشن‌های لانگ و پوزیشن‌های شورت. پوزیشن لانگ به این معنی است که شما در حال خرید یک دارایی یا حدس و گمان درباره کاهش یا افزایش ارزش دارایی هستید، در حالی که هدف از باز کردن یک پوزیشن شورت این است که تریدر از کاهش قیمت دارایی سود کسب کند.

پوزیشن‌ها راهی هستند که معامله‌گر امیدوار است از طریق آن سود کسب کند. بسته به اینکه قیمت بازار به نفع یا مخالف معامله حرکت کند، یک پوزیشن با سود یا ضرر همراه است. گفتنی است که پوزیشن‌ها با توجه به شرایطی که انجام می‌گیرند، ‌نام‌های متفاوت دارند. مانند پوزیشن‌های آتی که با تاریخی در آینده انجام می‌شوند و پوزیشن‌های اسپات و لحظه‌ای که با قیمت فعلی بازار معامله انجام می‌شود.

 

مثال برای تعریف پوزیشن

به‌عنوان مثال شما پیش‌بینی می‌کنید که قیمت جفت ارز GBP/USD در حال افزایش است. بنابراین تصمیم می‌گیرید این دارایی را خریداری کنید؛ با تصور اینکه قیمت پوند افزایش پیدا می‌کند یک پوزیشن لانگ (خرید) باز می‌کنید. بازار آن طور که شما پیش‌بینی کردید پیش می‌رود و شما معامله خود را با سود می‌بندید.

در مقابل، اگر قیمت پوند کاهش پیدا می‌کرد، ‌شما یک پوزیشن شورت می‌گرفتید؛ این یعنی با پیش‌بینی ریزش بازار، جفت ارز GBP/USD را می‌فروختید.

 

پوزیشن شورت (Short)

پوزیشن «شورت» (Short) برای زمانی است که یک تریدر معامله‌ای را باز می‌کند و انتظار دارد از کاهش قیمت دارایی پایه سود کند.

مزایا و معایب پوزیشن شورت

معامله‌گران می‌توانند با خرید کالاها و سهام ارزان و سپس فروش آن‌ها به قیمت بالاتر، درآمد کسب کنند. با این حال، از آنجایی که معامله‌گران همیشه به دنبال راهی برای کسب سود هستند، زمانی که فکر می‌کنند قیمت‌ها در شرف کاهش هستند، اما سهام یا کالایی برای فروش ندارند، یک دارایی را وام می‌گیرند و برای فروش آن بر سر یک قیمت خاص شرط می‌بندند. این عمل را «شورت کردن» می‌گویند.

اگر سرمایه‌گذار دارای موقعیت‌های شورت باشد، به این معنی است که سرمایه‌گذار آن سهام را به کسی بدهکار است، اما در واقع مالک آن‌ها نیست.

تریدر با قرض گرفتن سهام یا کالاها و سپس فروش آن‌ها، پیش از خرید مجدد آن‌ها با قیمتی که امیدوار است ارزان شود، سهام یا کالا را «شورت» (Short) می‌کند. سپس می‌توان سهام یا کالاها را به وام‌دهنده بازگرداند و از تفاوت بین قیمت فروش اولیه و قیمت بازخرید سود برداشت کرد.

فروشندگان موقعیت شورت باید برای هر دارایی که برای سهام یا کالاهایی که وام می‌گیرند، بهره پرداخت کنند.

بنابراین، پوزیشن شورت می‌تواند با لانگ بسیار متفاوت باشد. اگر سهامی را بفروشید که برای پرداخت آن قرض کرده‌اید و بعد معامله بر خلاف شما شروع به حرکت کند، بیشتر دچار وحشت می‌شوید تا اینکه صاحب یک دارایی باشید و قیمت آن شروع به کاهش کند.

 

پوزیشن لانگ (Long)

باز کردن پوزیشن «لانگ» (Long) در معاملات فارکس زمانی اتفاق می‌افتد که تریدر سفارشی را باز می‌کند و انتظار دارد که از افزایش قیمت جفت ارز سود کسب نماید.

مزایا و معایب پوزیشن لانگ

اگر یک سرمایه‌گذار پوزیشن‌ لانگ داشته باشد، به این معنی است که سرمایه‌گذار آن سهام را خریداری کرده و مالک آن است. برای مثال، سرمایه‌گذاری که 100 سهم از سهام تسلا را در پرتفوی خود دارد، گفته می‌شود که دارای 100 سهم لانگ است. این سرمایه‌گذار هزینه مالکیت سهام را به طور کامل پرداخت کرده و اگر ارزش سهام افزایش یابد و بعدا به قیمتی بیشتر از خرید فروخته شود، سود خوبی دریافت خواهد کرد.

به عنوان مثال، در جفت ارز EUR/GBP، یورو ارز پایه و پوند ارز مظنه است. ایجاد پوزیشن لانگ برای EUR/GBP به این معنی است که معامله‌گران پیش‌بینی می‌کنند که قیمت یورو در برابر پوند افزایش یابد. بنابراین، تنها در صورت افزایش قیمت، می‌توانید از موقعیت لانگ سود کسب کنید.

 

تفاوت پوزیشن لانگ با پوزیشن شورت

پوزیشن‌های شورت و لانگ، هر دو تریدر را به سود می‌رسانند. پوزیشن لانگ به شما اجازه می‌دهد که از بالارفتن قیمت یک دارایی از نقطه ورود به معامله سود کنید. این در حالی‌ست که پوزیشن شورت به منظور کسب سود از افت قیمت شکل می‌گیرد.

برای انجام هر کدام از این موقعیت‌ها، ‌باید متفاوت عمل کنید. پوزیشن لانگ با خرید و پوزیشن شورت با فروش آغاز می‌شود. در واقع زمانی که شما پوزیشن لانگ باز می‌کنید یعنی در حال خرید یک دارایی هستید و بالعکس زمانی که در حال گرفتن پوزیشن شورت هستید، یک دارایی را می‌فروشید.

برای مثال، اگر فکر می‌کنید که قیمت سهام اپل افزایش می‌یابد، باید سهام این شرکت را خریداری کنید. این عمل به‌عنوان «خرید» یا «پوزیشن لانگ» شناخته می‌شود. با این کار، اگر قیمت سهام بالا رفت، می‌توانید آن دارایی را بفروشید و سود کنید.

از سوی دیگر، اگر فکر می‌کنید قیمت سهم کاهش پیدا می‌کند، می‌توانید وارد موقعیت «فروش» یا «شورت» شوید (در این حالت شما حتی مالک هیچ سهام یا دارایی نیستید). اگر قیمت پایین آید، می‌توانید پوزیشن را با قیمت کمتری ببندید و سود کنید.

این انعطاف‌پذیری به شما قدرت می‌دهد تا بدون توجه به صعود یا ریزش بازارها، سود ببرید. همچنین به شما این امکان را می‌دهد تا ریسک خود را مدیریت نمایید.

 

سخن پایانی

دو مفهوم شورت و لانگ از اصطلاحات بسیار رایج در بازار فارکس هستند که تعریف بسیار ساده‌ای دارند. معمولا تریدرها به دنبال این هستند که از هر موقعیتی در بازار فارکس سود به‌‌دست آورند. چه از افت قیمت که در آن شرایط پوزیشن «شورت» باز می‌کنند و چه در شرایط صعودی بازار که با پوزیشن «لانگ» به سود می‌رسند.

فرقی نمی‌کند در کدام بازار مالی، معمولا تریدرها با بررسی شرایط، ‌تصمیم می‌گیرند برای یک دارایی پوزیشن لانگ یا شورت باز کنند. در هر صورت با افزایش یا کاهش قیمت یک جفت ارز، کالا یا سهم احتمالا عده‌ای به سود برسند و عده‌ای هم ضرر کنند.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

منبع
skillinginvestopediadailyforexig

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا