دوره منتور شیپ
آموزش فارکس

معامله کامودیتی در فارکس؛ همه‌چیز در مورد کامودیتی‌ها

دلایل مختلفی وجود دارد که باعث می‌شود بسیاری از سرمایه‌گذاران در سبد سرمایه‌گذاری خود از کامودیتی یا کالا نیز استفاده کنند. اولین دلیل این است که کامودیتی می‌تواند سبد دارایی‌های این افراد را متنوع سازد. همچنین ارزش کامودیتی مستقل از دارایی‌های دیگری همچون سهام و اوراق قرضه نوسان می‌کند که باعث می‌شود سرمایه‌گذاران به سمت کامودیتی تمایل داشته باشند.

علاوه بر این، برخی از کامودیتی‌ها مثل طلا و دیگر فلزات گران‌بها به‌عنوان دارایی‌های پوششی در مقابل تورم به حساب می‌آیند که با سرمایه‌گذاری در آن‌ها می‌توانید از کاهش ارزش سرمایه خود جلوگیری کنید. تقاضای جهانی و عرضه محدود کامودیتی‌ها نیز باعث می‌شود ارزش آن‌ها با گذشت زمان افزایش یابد و برای همین سرمایه‌گذاران تمایل زیادی به سرمایه‌گذاری روی آن‌ها دارند.

با اینکه سرمایه‌گذاری در کامودیتی‌ها نقش مهمی در متنوع‌سازی سبد سرمایه‌گذاری دارد اما سرمایه‌گذاری در آن‌ها ریسک‌های خاص خود را دارد و برای همین نیازمند تحقیق و تحلیل است. از همین رو مقاله امروز را به بحث کامودیتی در فارکس و سرمایه‌گذاری روی کالا اختصاص داده‌ایم و قرار است در ادامه تمام اطلاعات مورد نیاز در مورد کامودیتی را در اختیار شما قرار دهیم.

کامودیتی چیست؟

به کالاهای فیزیکی قابل‌معامله در بازارهای مالی از جمله طلا، گندم و نفت خام کامودیتی گفته می‌شود که در بازار فارکس نیز می‌توان آن‌ها را معامله کرد.

«کامودیتی» (Commodity) یا کالا به دارایی‌های فیزیکی گفته می‌شوند که می‌توانید آن‌ها را در بورس‌های مختلفی همچون «بورس کالای شیکاگو» (Chicago Mercantile Exchange) یا «بورس فلزات لندن» (London Metal Exchange) خریدوفروش کنید. از جمله کامودیتی‌های مهم در بازارهای مالی می‌توان به محصولات کشاورزی همچون گندم، ذرت و سویا، محصولات انرژی‌ مثل نفت خام و گاز طبیعی یا فلزاتی مثل طلا، نقره و مس اشاره کرد.

دارایی‌هایی مثل سهام و اوراق قرضه دارایی‌های مالی و قابل خریدوفروش هستند که شامل هیچ محصول فیزیکی نمی‌شوند. این در حالی است که کامودیتی‌ها محصولات فیزیکی و خامی به حساب می‌آیند که عرضه و تقاضای آن‌ها مدام دچار تغییر می‌شود. برای مثال هرگونه اختلال ناگهانی در تولید نفت باعث افزایش شدید قیمت نفت خام می‌شود یا برداشت خوب می‌تواند باعث بالا رفتن عرضه یک محصول کشاورزی شود و قیمت آن را پایین بیاورد.

از آنجایی که کامودیتی‌ها محصولات خامی هستند، می‌توان آن‌ها را در حجم‌های بالا و کیفیت استاندارد خریدوفروش کرد. در حقیقت کامودیتی‌ها قابل مبادله هستند و می‌توان هرکدام از آن‌ها را صرف‌نظر از منبع‌شان با دارایی‌های هم‌نوع خود مبادله کرد. برای مثال یک کیلو گندم موجود در بازار با یک کیلو دیگر از گندم که در جای دیگری تولید شده است، تفاوتی ندارد.

این موضوع باعث می‌شود تا کامودیتی‌ها متفاوت‌تر از سهام و اوراق قرضه باشند زیرا در مورد کامودیتی‌ها لازم نیست سرمایه‌گذاران در هنگام تصمیم‌گیری برای معامله روی این دارایی‌ها نگران عواملی همچون کیفیت شرکت تولیدکننده گندم یا سیاست‌های مالی دولتی باشند.

مزایا و معایب کامودیتی

 

انواع کامودیتی

کامودیتی معمولا به سه دسته محصولات انرژی همچون نفت خام و گاز طبیعی، محصولات کشاورزی مانند گندم، ذرت و سویا و فلزات گران‌بها مثل طلا و نقره تقسیم می‌شود. همچنین کامودیتی‌ها به دو دسته نرم و سخت نیز تقسیم می‌شوند.

کامودیتی معمولا به دو دسته کلی سخت و نرم تقسیم می‌شود. فلزات و نفت جزو کامودیتی‌های سخت به حساب می‌آیند در حالی که محصولات کشاورزی یک کامودیتی نرم هستند. یک کامودیتی نرم معمولا برای استفاده انسان یا حیوان تولید می‌شود یا پرورش می‌یابد و نمی‌توان آن‌ها را استخراج کرد. این در حالی است که یک کامودیتی سخت معمولا از زیر زمین استخراج یا پمپاژ می‌شود. این نوع از کامودیتی‌ها برای نیرو بخشیدن به ماشین‌آلات صنعتی و تهیه مواد خام استفاده می‌شوند.

علاوه بر این، کامودیتی‌ها را می‌توان به سه دسته انرژی، محصولات کشاورزی و فلزات نیز طبقه‌بندی کرد که توضیحات کامل هرکدام را در ادامه مشاهده می‌کنید.

 

کالاهای مربوط به محصولات انرژی

کامودیتی‌های مربوط به انرژی معمولا از زیر زمین به بیرون پمپاژ می‌شوند و قیمت آن‌ها تاثیر زیادی روی اقتصاد جهانی دارد. قیمت این نوع از کامودیتی‌ها نیز از سلامت اقتصاد جهانی تاثیر می‌پذیرد. برای مثال اقتصادی که در حال رشد باشد، باعث افزایش تقاضا برای نفت می‌شود که این موضوع افزایش قیمت نفت را در پی خواهد داشت.

  • نفت خام: نفت بیشترین تعداد معامله در سطح جهان را در بین کامودیتی‌ها دارد. فرآورده‌های نفتی دیگری همچون گازوئیل، بنزین و سوخت جت نیز هرکدام به‌عنوان کامودیتی‌های جداگانه معامله می‌شوند.
  • گاز طبیعی: از گاز طبیعی برای گرمایش، پخت‌وپز و تولید الکتریسیته استفاده می‌شود و برای همین گاز طبیعی به‌عنوان یکی از محصولات پرکاربرد در زندگی روزمره همه ماست.
  • ذغال سنگ: ذغال سنگ زمانی سوخت اصلی برای تولید انرژی محسوب می‌شد اما امروزه این محصول جای خود را به گاز طبیعی و دیگر انرژی‌های تجدیدپذیر داده است.

 

کامودیتی محصولات کشاورزی

کامودیتی‌های مربوط به محصولات کشاورزی پایه و اساس زنجیره غذایی جهانی را هم برای انسان‌ها و هم برای حیوانات تامین می‌کنند. تمام محصولات کشاورزی در زیر زمین تولید و پرورش می‌یابند و نسبت به کامودیتی‌های مربوط به انرژی و فلزات، محبوبیت کمتری در بین معامله‌گران دارند. شرایط آب‌وهوایی و فاسد شدن این نوع از کامودیتی‌ها تاثیر زیادی روی قیمت آن‌ها می‌گذارد و باعث می‌شود نوسانات شدیدی را تجربه کنند.

  • غلات: از مهم‌ترین محصولات کشاورزی در بازار کامودیتی غلات است که شامل محصولاتی همچون گندم، ذرت، برنج و جو می‌شود.
  • دانه‌های روغنی: معامله‌گران بازار کامودیتی همچنین می‌توانند روی محصولاتی معامله کنند که در اصل برای روغن خود کشت می‌شوند. از دانه‌های روغنی مهم می‌توان به سویا، کلزا و تخمه آفتاب‌گردان اشاره کرد.
  • محصولات دامداری: گاو، گوسفند و خوک به‌همراه محصولات دامداری همچون گوشت، شیر و تخم‌مرغ قبل از اینکه به سوپرمارکت‌ها برسند، در بازار کامودیتی نیز معامله می‌شوند.
  • محصولات منطقه‌ای: محصولات خاص برخی از مناطق جهان از جمله قهوه، کاکائو، شکر، پنبه و حتی آب پرتغال نیز در بازار کامودیتی معامله می‌شوند.

 

کالاهای مربوط به فلزات گران‌بها و پایه

فلزات به دو دسته فلزات گران‌بها (مثل طلا و نقره) و فلزات صنعتی (مثل آلومینیوم و مس) تبدیل می‌شوند. قیمت طلا معمولا در زمان شرایط ناپایداری جهانی با افزایش مواجه می‌شود اما قیمت فلزات صنعتی با افزایش تقاضا در صنایع مختلف، افزایش می‌یابد.

  • طلا: یکی از پرمعامله‌ترین فلزات گران‌بها در جهان طلاست که از آن به‌عنوان سپری در مقابل تورم استفاده می‌شود. این فلز گران‌بها در تمام شرایط سخت اقتصادی ارزش خود را حفظ می‌کند و برای همین میان سرمایه‌گذاران محبوبیت زیادی دارد.
  • نقره: نقره یکی دیگر از فلزات ارزشمند قابل معامله در بازار کامودیتی است که از نظر ارزش پایین‌تر از طلا قرار دارد. با اینکه نقره معمولا هماهنگ با طلا حرکت می‌کند اما گاهی اوقات افزایش یا کاهش ارزش آن بسیار بیشتر از طلاست و برای همین برخی از معامله‌گران ترجیح می‌دهند به جای طلا معامله نقره را امتحان کنند.
  • مس: مس یکی از فلزاتی است که به دلیل رسانایی بالا در انتقال الکتریسیته و گرما، در بسیاری از لوازم خانگی و وسایل الکترونیکی استفاده می‌شود. به همین دلیل همیشه تقاضا برای این فلز وجود دارد.
  • روی: فلز روی کاربردهای زیادی در صنایع مختلف دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به محصولات فلزی، لاستیک و حتی برخی از داروها اشاره کرد. با این حال عمده کاربرد روی برای ضدخوردگی کردن فلزات دیگری همچون آهن و فولاد است.
  • آلومینیوم: فلز آلومینیوم در محصولات متنوعی همچون ساخت قوطی و قطعات هواپیما به کار برده می‌شود و از جمله فلزات پرکاربرد در صنایع مختلف است.
  • نیکل: از فلز نیکل در ساخت فولاد ضدزنگ، باتری، سکه و… استفاده می‌شود.
  • سرب: سرب نیز از دیگر فلزات قابل‌معامله در بازار کامودیتی است که در ساخت باتری، مهمات جنگی، گازوئیل و… از آن استفاده می‌شود.
  • پلاتینوم: فلز پلاتینوم یا پلاتین که البته به آن طلای سفید نیز گفته می‌شود، در صنایع مختلفی مثل ساخت مبدل‌های کاتالیزوری و محصولات الکترونیکی کاربرد دارد.
  • پالادیوم: از فلز پالادیوم در ساخت تاج دندان و مواد مورد استفاده در پر کردن دندان استفاده می‌شود. همچنین این فلز در ساخت وسایل الکترونیکی مثل خازن‌های سرامیکی که در لپ تاپ‌ها و گوشی‌های هوشمند پیدا می‌شوند، کاربرد دارد.

حالا که با انواع مختلف کامودیتی یا کالاهای قابل‌معامله در فارکس و بازارهای مختلف آشنا شدیم، بهتر است در مورد طرفین حاضر در این بازار و نحوه معامله و ترید روی این دارایی‌ها نیز صحبت کنیم.

 

چه کسانی کامودیتی‌ها را معامله می‌کنند؟

طرفین حاضر در بازار کامودیتی‌ها به چهار دسته تقسیم می‌شود که هرکدام با اهداف مشخصی در این بازار معامله می‌کنند. این چهار دسته شامل دلالان و معامله‌گران، تولیدکنندگان، مصرف‌کنندگان و سرمایه‌گذاران پوشش ریسک می‌شود.

به‌طور کلی طرفین حاضر در بازار کامودیتی‌ها را می‌توان به چهار دسته دلالان و معامله‌گران، تولیدکنندگان، مصرف‌کنندگان و سرمایه‌گذاران پوشش ریسک تقسیم کرد که هرکدام با اهداف و استراتژی‌های مختلفی به انجام معامله می‌پردازند. بیایید در این بخش توضیحات بیشتری را در مورد هرکدام از آن‌ها ارائه کنیم.

 

تولیدکنندگان در بازار کامودیتی

تولیدکنندگان، شرکت‌ها و افرادی هستند که خودشان کامودیتی‌ها را تولید یا استخراج می‌کنند. در مورد کامودیتی‌های نرم این کشاورزان هستند که محصولاتی مثل گندم و ذرت را پرورش می‌دهند. در مورد کامودیتی‌های سخت نیز این کار برعهده شرکت‌های نفتی یا استخراج از معادن قرار دارد.

تولیدکنندگان با این هدف در بازار کامودیتی حضور دارند که بتوانند بهترین و بالاترین قیمت را برای محصولات خود پیدا کنند. همچنین یکی دیگر از دلایل حضور تولیدکنندگان در این بازار این است که درآمد خود را قبل از تولید یا استخراج محصول مورد نظر تضمین کنند.

 

مصرف‌کنندگان در بازار کامودیتی

مصرف‌کنندگان همان‌طور که از اسم‌شان هم پیداست، محصولات تولید شده توسط تولیدکنندگان را مصرف می‌کنند. برای مثال صنعت جواهرسازی یکی از اصلی‌ترین مصرف‌کنندگان طلاست و شرکت‌های هواپیمایی نیز به نفت بسیار زیادی نیاز دارند. زمانی که تقاضای مصرف‌کنندگان برای یک کامودیتی کاهش یابد، احتمال کاهش قیمت آن نیز بسیار زیاد خواهد بود.

 

دلالان و معامله‌گران در بازار کامودیتی

دلالان و معامله‌گران یکی دیگر از اجزای تشکیل‌دهنده بازار کامودیتی‌ها هستند که با هدف کسب درآمد از نوسانات قیمت این محصولات در این بازار حضور دارند. این گروه هیچ تمایلی به استفاده از کالای مورد نظر و دریافت فیزیکی آن ندارد و تنها می‌خواهد با استفاده از ابزارهای مالی مختلفی همچون «بازار فیوچرز» یا «بازار آتی» (Futures Market) و «بازار آپشن» یا «اختیار معامله» (Options Market)، از بالا و پایین شدن قیمت آن برای کسب درآمد استفاده کند.

 

سرمایه‌گذاران پوشش ریسک در بازار کامودیتی

یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد کامودیتی‌ها این است که معمولا در خلاف جهت بازارهایی مثل بازار سهام و اوراق قرضه حرکت می‌کنند. برای مثال سقوط قیمت‌ها در بازار سهام ممکن است باعث افزایش قیمت طلا در سطح جهانی شود. برای همین بسیاری از سرمایه‌گذاران برای پوشش ریسک و محافظت از دارایی‌های خود در بازار سهام و اوراق قرضه، به خریدوفروش کامودیتی‌ها می‌پردازند.

 

نحوه معامله کامودیتی

برای معامله و خریدوفروش کامودیتی‌ها سه راه اصلی وجود دارد: بازار آتی و اختیار معامله، بازار نقدی یا «اسپات» (Spot Market) و معامله به‌شکل یک جفت ارز در بازار فارکس.

زمانی که مصرف‌کنندگان کامودیتی می‌خواهند کالای موردنیاز خود را خریداری کنند و در کمترین زمان نیز آن را تحویل بگیرند، معامله خود را در بازار نقدی انجام می‌دهند. در بازار نقدی به‌محض پرداخت هزینه، کالای مورد نظر بلافاصله به او تحویل داده می‌شود.

با این حال دلالان و معامله‌گران تمایلی به دریافت کالای فیزیکی ندارند و تنها می‌خواهند از نوسانات قیمت کامودیتی‌ها برای کسب درآمد استفاده کنند. این افراد به‌کمک بازار آتی و بازار اختیار معامله به خریدوفروش کالاهای مختلفی همچون طلا و نقره می‌پردازند و نگران دریافت فیزیکی کالای مورد نظر و مسائل مربوط به نگه‌داری آن نیستند.

در بازار آتی می‌توان طبق قراردادی که در زمان حال بسته می‌شود، مقدار مشخصی از یک کامودیتی را با قیمت مشخص و در یک زمان خاص در آینده خرید یا فروخت. در بازار اختیار معامله نیز این اختیار به شما داده می‌شود تا مقدار مشخصی از کامودیتی مورد نظر خود را قبل از رسیدن تاریخ انقضا در یک قیمت معین بخرید یا بفروشید. برای آشنایی بیشتر با بازار آتی و بازار اختیار معامله می‌توانید دو مقاله «معاملات فیوچرز (Futures Contract) چیست؟» و «قرارداد اختیار معامله چیست؟» را مطالعه کنید.

قیمت هر کامودیتی در بازار آتی و اختیار معامله هماهنگ با قیمت آن در بازار نقدی بالا و پایین می‌شود. این موضوع باعث می‌شود تا سرمایه‌گذاران و معامله‌گران بتوانند روی نوسانات شکل‌گرفته در قیمت کامودیتی‌ها معامله باز کنند و از این راه به درآمد دلاری برسند.

روش سوم معامله کامودیتی‌ها معامله آن‌ها به‌شکل جفت ارز در بازار فارکس است. شما می‌توانید مانند هر جفت ارز دیگری که در بازار فارکس قابل معامله است، روی جفت ارز کامودیتی‌های پشتیبانی‌شده نیز معامله باز کنید و از افزایش و کاهش قیمت آن به سود برسید. برای مثال جفت ارز XAU/USD متعلق به نماد طلا در بازار فارکس است که ارزش هر اونس طلا را در مقابل دلار آمریکا نشان می‌دهد.

معامله روی کامودیتی در فارکس دقیقا مانند معامله روی جفت ارزهای دیگری همچون یورو در مقابل دلار (EUR/USD) عمل می‌کند. این یعنی شما با باز کردن موقعیت معاملاتی خرید در نماد طلا در مقابل دلار در واقع مشغول خرید طلا هستید و همزمان دلارهای خود را می‌فروشید. به همین ترتیب باز کردن موقعیت معاملاتی فروش روی طلا در فارکس نیز نشان‌دهنده فروش طلا و خرید همزمان دلار است.

قیمت کامودیتی‌ها در فارکس نیز براساس قیمت نقدی هر کامودیتی محاسبه می‌شود و با معامله روی آن هیچ کالای فیزیکی تحویل شما داده نمی‌شود.

 

آموزش معامله کامودیتی در فارکس

برای معامله کامودیتی در فارکس باید در یکی از بروکرهای فارکس ثبت نام کرده و احراز هویت کنید. سپس می‌توانید با انتخاب نماد معاملاتی هرکدام از کامودیتی‌ها روی آن‌ها معامله خرید یا فروش باز کنید.

از آنجایی که تمرکز اصلی مقاله امروز در مورد معامله کامودیتی در بازار فارکس است، در این بخش می‌خواهیم به‌صورت عملی نحوه خریدوفروش کامودیتی‌هایی مثل طلا را در فارکس آموزش دهیم. برای این کار می‌توانید با دنبال کردن آموزش‌های مقدماتی ورود به فارکس که قبلا در مجموعه حسینی فایننس آن‌ها را منتشر کرده‌ایم، نحوه ورود به فارکس را یاد بگیرید و سپس در ادامه روش پیدا کردن نماد کامودیتی‌ها و معامله روی آن‌ها را آموزش ببینید.

به این نکته هم توجه داشته باشید که تنوع کامودیتی‌های قابل‌معامله در فارکس بستگی به بروکری دارد که از آن استفاده می‌کنید. برای مثال ممکن است یک بروکر امکان معامله روی کالایی مثل گندم را نیز فراهم کرده باشد در حالی که بروکر دیگر تنها اجازه معامله روی طلا و نقره را می‌دهد. بنابراین، اگر قصد دارید در بازار فارکس روی کامودیتی خاصی معامله انجام دهید، ابتدا باید از طریق سایت رسمی بروکر مورد نظر خود مطمئن شوید که امکان معامله روی آن وجود دارد.

یکی از بروکرهای فارکس که مشکلی با کاربران ایرانی ندارد و از روش‌های واریز و برداشت متنوعی هم پشتیبانی می‌کند، بروکر «ویندزور» (Windsor) است. در این بروکر می‌توانید کامودیتی‌هایی مثل طلا، نقره، پالادیوم، پلاتینوم، نفت خام، گازوئیل، گاز طبیعی، شکر، سویا، قهوه، گندم، ذرت و مس را معامله کنید و از تغییرات قیمت آن‌ها به درآمد برسید.

برای این کار طبق دو آموزش «آموزش بروکر ویندزور» و «آموزش معامله در فارکس برای مبتدیان» در بروکر ویندزور ثبت نام کنید، مراحل احراز هویت را پیش ببرید، یک حساب معاملاتی باز کنید، حساب خود را شارژ کنید و در نهایت با اتصال حساب معاملاتی خود به یکی از نرم‌افزارهای معاملاتی همچون «متاتریدر ۴» (MetaTrader 4) آماده معامله شوید.

در مرحله بعدی می‌توانید از قسمت نمادهای قابل‌معامله، نماد کامودیتی مورد نظر خود را انتخاب کرده و با باز کردن نمودار قیمت آن، روی آن معامله خرید یا فروش باز کنید. هر کامودیتی نماد معاملاتی خاص خود را دارد. به‌عنوان مثال اگر می‌خواهید روی طلا معامله باز کنید باید نماد XAU/USD را انتخاب کنید.

این نماد ارزش طلا را در مقایسه با دلار آمریکا نشان می‌دهد و اگر می‌خواهید طلا را در مقابل سایر ارزها معامله کنید باید نمادهای دیگری همچون XAU/EUR یا XAU/GBP را انتخاب کنید که به‌ترتیب متعلق به ارزهای یورو و پوند انگلستان هستند.

به ‌همین ترتیب برای کامودیتی‌های دیگر نیز نمادهای خاصی در نظر گرفته شده است. از جمله نماد XAG/USD که متعلق به نقره و نماد XPD/USD که متعلق به پالادیوم است.

همچنین نماد برخی دیگر از کامودیتی‌ها مثل گندم، ذرت، قهوه، گاز طبیعی و… ممکن است بسته به بروکر انتخابی شما متفاوت باشد. در بروکر ویندزور برای گندم نماد WHEAT، برای مس نماد COPPER و برای گاز طبیعی نماد NATGAS در نظر گرفته شده است. شما می‌توانید نماد معاملاتی کامودیتی مورد نظر خود را با مراجعه به سایت رسمی بروکر مورد استفاده خود، پیدا کنید.

همان‌طور که در آموزش‌های مربوط به معامله در بازار فارکس گفته بودیم، برای معامله در این بازار تنها کافی است نماد دارایی مورد نظر خود را از بخش Market Watch متاتدریدر انتخاب کنید. برای مثال در این قسمت قصد داریم روی کامودیتی ذرت در فارکس معامله داشته باشیم. برای این کار در قسمت Market Watch به‌دنبال نماد این کامودیتی که معمولا با علامت CORN مشخص می‌شود، می‌گردیم و آن را انتخاب می‌کنیم. این موضوع در تصویر زیر نیز دیده می‌شود.

معامله در کامودیتی

بعد از انتخاب نماد کامودیتی مورد نظر خود، می‌توانید با انتخاب گزینه New Order که هم در منوی بالا و هم در قسمت Tools قابل انتخاب است، معامله خرید یا فروش خود را به‌ثبت برسانید و از افزایش و کاهش قیمت جهانی ذرت به درآمد دلاری برسید.

بار دیگر تاکید می‌کنیم که بروکر انتخابی شما باید امکان معامله روی کامودیتی مورد نظرتان را فراهم کرده باشد. در غیر این صورت نمی‌توانید نماد آن کامودیتی را در لیست نمادهای قابل‌معامله پیدا کنید.

 

عوامل تاثیرگذار در قیمت کامودیتی

نوسان قیمت کامودیتی‌ها به عوامل مختلفی بستگی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به روند بازار و رویدادهای سیاسی جغرافیایی اشاره کرد.

عملکرد کامودیتی‌ها تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد که شاید مهم‌ترین آن‌ها شرایط کلی بازار، رویدادهای سیاسی جغرافیایی در سطح جهان و بحث عرضه و تقاضا باشد.

بنابراین قبل از اینکه بخواهید وارد سرمایه‌گذاری در بازار کامودیتی شوید و سرمایه خود را در این دسته از دارایی‌ها درگیر کنید، باید به یک سری از نکات توجه داشته باشید. به‌طور کلی عوامل تاثیرگذار در قیمت کامودیتی و چیزهایی که قبل از سرمایه‌گذاری در آن‌ها حائز اهمیت هستند را می‌توان در چهار دسته زیر خلاصه کرد:

  • روند بازار: اگر ارزش یک کامودیتی در یک بازه زمانی طولانی مدت و به‌شکل مستمر صعودی باشد، نشان می‌دهد که تقاضا برای آن کالا زیاد است. این موضوع باعث می‌شود تا در آینده به دلیل محدود بودن عرضه، قیمت آن با افزایش روبه‌رو شود.
  • رویدادهای سیاسی جغرافیایی: اتفاقات سیاسی و جغرافیایی که همه‌روزه در سرتاسر جهان به وقوع می‌پیوندد، روی ارزش کامودیتی‌ها تاثیرگذار خواهند بود. برای مثال وقوع بلایای طبیعی، جنگ‌های تجاری و ناآرامی‌های سیاسی همگی جزو مواردی هستند که باعث نوسان در قیمت کامودیتی‌ها می‌شوند. البته با اینکه چنین اتفاقاتی ریسک سرمایه‌گذاری در کامودیتی‌ها را افزایش می‌دهند اما نوساناتی که در کوتاه مدت در قیمت آن‌ها ایجاد می‌شود، فرصت معامله را نیز فراهم می‌کند که بسیاری از معامله‌گران حرفه‌ای از آن برای کسب درآمد استفاده می‌کنند.
  • متنوع‌سازی سبد سرمایه: سرمایه‌گذاری در کامودیتی‌ها باعث می‌شود تا سبد دارایی‌های شما متنوع شوند و ریسک سرمایه‌گذاری پایین بیاید. متنوع‌سازی سبد سرمایه به این دلیل اهمیت دارد که سود یکی از دارایی‌های شما ممکن است ضرر دارایی دیگر سبد سرمایه شما را پوشش دهد.
  • قابلیت نقدشوندگی: در کامودیتی‌هایی که حجم معاملات بالایی دارند و «اسپرد» (Spread) معاملات نیز کم است، فرصت‌های هیجان‌انگیزی برای معامله و کسب درآمد ایجاد می‌شود. بنابراین همیشه سعی کنید در کامودیتی‌هایی سرمایه‌گذاری کنید که قابلیت نقدشوندگی بالایی دارند و به‌راحتی می‌توان به آن‌ها ورود کرد و در زمان مناسب از آن‌ها خارج شد.

قبل از سرمایه‌گذاری در کامودیتی‌ها باید به‌اندازه کافی تحقیق و تحلیل انجام دهید. در سال‌های گذشته به‌دلیل وقوع پاندمی کرونا و بعد از آن جنگ روسیه و اوکراین، قیمت کامودیتی‌ها افزایش قابل‌توجهی را تجربه کرد. با این حال چنین افزایش‌هایی باعث به‌وجود آمدن تورم نیز شده بودند. برای همین تا اواخر سال ۲۰۲۲ میلادی برخی از این کامودیتی‌ها به همان سرعتی که با افزایش قیمت مواجه شده بودند، دچار کاهش قیمت شدند.

برای همین است که می‌گوییم قبل از ورود به دنیای بزرگ کامودیتی‌ها باید با عوامل موثر در قیمت آن‌ها آشنا باشید.

 

سخن پایانی

کامودیتی یا کالا نوع خاصی از دارایی‌های قابل معامله در بازارهای جهانی و فارکس است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به طلا، نفت خام، گندم و گاز طبیعی اشاره کرد. به‌طور کلی منظور از کامودیتی کالاهای فیزیکی هستند که یا توسط کشاورزان و تولیدکنندگان پرورش داده شده یا توسط شرکت‌های مختلف از زیر زمین استخراج یا پمپاژ می‌شوند.

کامودیتی‌ها را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد: ۱. انرژی؛ ۲. محصولات کشاورزی؛ ۳. فلزات گران‌بها. کالاهایی مثل نفت خام و گاز طبیعی از جمله انرژی‌های قابل‌معامله در بازار کامودیتی هستند. از محصولات کشاورزی مهمی که در بازار فارکس و سایر بازارهای مالی مربوط به کامودیتی معامله می‌شوند نیز می‌توان به گندم، ذرت، سویا و شکر اشاره کرد. طلا، نقره، پالادیوم و پلاتینوم نیز از جمله فلزات قابل‌معامله در بازار کامودیتی هستند.

کامودیتی در بازارهای مختلفی معامله می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به بورس کالای شیکاگو و بورس فلزات لندن اشاره کرد. علاوه بر این، کامودیتی در بازار فارکس نیز قابل‌معامله است که شما هم از همین راه می‌توانید از داخل ایران از نوسانات قیمت شکل‌گرفته در قیمت جهانی آن‌ها به درآمد دلاری برسید.

موضوعی که در مقاله امروز به‌طور کامل در مورد آن صحبت کردیم و آموزش معامله کالا در فارکس را یاد دادیم. اگر شما هم تجربه خریدوفروش کامودیتی در فارکس را داشته‌اید، می‌توانید از قسمت نظرات همین مقاله آن‌ها را با ما به اشتراک بگذارید.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

منبع
forexbusinessinsiderforexchase

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا